Alla elever på Backatorpsskolan har tillgång till skolbiblioteket som en viktig del i sitt lärande. Samtliga klasser har en bestämd bibliotekstid varje vecka tillsammans med skolbibliotekarien, men har möjlighet att besöka biblioteket oftare än så med sina vanliga pedagoger. Fritidshemmet har också tillgång till biblioteket på eftermiddagarna tillsammans med sina fritidspedagoger.
Under sin tid på Backatorpsskolan ska eleverna, genom vårt arbete med läslust och skolbibliotek, få:
tillgång till ett stort utbud av varierad litteratur
god läsförståelse
grunden till ett livslångt intresse för litteratur
stimulera sin fantasi
känna lust och glädje för litteratur
Läslust ska stimuleras av alla vuxna runt eleverna och vi försöker hela tiden få dem att förstå vikten av att välja rätt svårighetsgrad på böckerna de lånar. Om ditt barn kommer hem med en bok med mer text än det klarar av att läsa själv, läs tillsammans högt istället!
God läsförståelse är grundläggande för mycket i en människas liv; för möjligheten att delta i det demokratiska samtalet, för utvecklandet av den egna identiteten, för förståelsen av omvärlden och mycket mer. Flickan i länken nedan förklarar varför det är så viktigt med vuxnas engagemang:
Vet du om att du kan förändra ditt barns liv?
(Filmen finns med fransk, engelsk, persisk, arabisk och somalisk textning på Göteborgs stadsbiblioteks Youtube-kanal).
DU kan stötta skolans arbete och bidra till ditt barns läsutveckling genom att:
●läsa tillsammans med ditt barn, oavsett ålder eller om det redan “knäckt läskoden”
●ställa frågor om det som lästs
●diskutera textens innehåll och svåra ord
●be ditt barn att sammanfatta (sidan, kapitlet eller hela boken)
●prata om vad ni tror kommer att hända längre fram i boken
●läsa böcker på barnets hemspråk om det är annat än svenska
●visa att du själv är en läsare; barn inspireras av vuxna i sin närhet
●läsa tillsammans med ditt barn, exempelvis varannan rad eller varannan sida
På skolans hemsida kan du läsa om hur vi arbetar i vår plan för läslust och skolbibliotek:
Tillsammans kan vi göra skillnad!
Backatorpsskolans plan för Bibliotek och Läslust
Vi har ett fint och välsorterat bibliotek med många nya, fina böcker och skolan satsar mycket på inköp av ny litteratur eftersom det är vad eleverna helst vill läsa, precis som många vuxna. Därför arbetar vi mycket med att få eleverna att uppskatta atmosfären i biblioteket, rummets stillhet och böckernas rika värld samt lyssnar in och försöker tillmötesgå elevernas egna önskemål när vi inhandlar ny litteratur. Vi är såklart rädda om våra böcker och vill att de ska hålla så länge som möjligt och glädja så många som möjligt. Därför påminner vi ständigt om vikten av att vara varsam med sådant man lånar.
Om lån:
I förskoleklass får eleverna låna en bok åt gången; att ansvara för en bok, hålla koll på den och återlämna den brukar vara fullt tillräckligt i den åldern. Från och med årskurs ett kan eleverna låna två böcker och med fördel ta med en av dem hem, så att de tränar sin läsning både i hemmet och i skolan.
Böckerna lånas ut i maximalt fyra veckor, men det går bra att förnya sitt lån om ingen annan elev står på kö till just den boken. Med jämna mellanrum skriver vi ut påminnelser som lärarna delar ut till eleverna. Handlar det om försenade böcker som någon annan står på kö till pratar vi först med eleven, därefter skickar vi ett meddelande hem så att du kan hjälpa till att leta/påminna.
Borttappade eller förstörda böcker är vårdnadshavare skyldig att ersätta med ett likvärdigt exemplar eller med ett schablonbelopp på 100 kronor per bok.
Vänliga hälsningar Sabina Ögren och Nea Eliasson
Hör av dig till oss eller till ditt barns mentor om du vill komma och låna en bok att läsa tillsammans hemma med ditt barn, eller besök Backa bibliotek om vi inte har öppet!
(sabinao@backatorpsskolan.se eller neae@backatorpsskolan.se)
Att bli läst för, att delta i samtal om det man läst tillsammans, att fundera över det man hört läsas och att uttrycka sig i bild eller genom dramatisering är såväl språkutvecklande som spännande och intressant. Under hela skoltiden betyder lärarens högläsning mycket för elevernas utveckling: av gemenskap, engagemang, ökande förtrogenhet med språkets skriftliga uttrycksformer, utveckling av ordförråd och inte minst för njutning av god högläsning!
s 34 Nya språket lyfter Skolverket