Att leva tillsammans i en demokrati Vill man att unga ska bli demokratiskt och empatiskt sinnade, måste demokrati och empati vara något som utövas aktivt i skolan och främjas av de arbetssätt man väljer. Det sociala och relationella bör ges stor plats och lärandet ske ämnesöverskridande, gärna i form av projekt, eller temabaserat.
Efter ett gemensamt beslut i personalgruppen detta läsår kommer vi från och med hösten utgå helt från läroplanens inledande delar och arbeta tematiskt. Från augusti till oktober blir temat att leva tillsammans i en demokrati. Skolans temagrupp har utifrån läroplanens inledande delar sammanfattat viktiga riktlinjer för arbetet.
Eleverna ska
utveckla sin självkänsla
delta i planering och utvärdering av innehållet
få kännedom om sina rättigheter och skyldigheter
ges möjlighet att utveckla att ta eget ansvar
att vara aktiv
träna samarbete
känna känslor
träna på att pröva sina teorier
träna på att lösa problem
känna solidaritet
att känna växandets glädje och få tydliggöra sina framsteg
träna på att ta ställning
möjligheten till daglig aktivitet
att arbeta enskilt och i grupp
träna på att ha förståelse för människors likheter och olikheter
Skolans teman ska, precis som läroplanen också framhåller gällande all undervisning, vara meningsskapande, innehålla varierade arbetsformer, innehålla varierade uttrycksformer, ge en överblick och ett sammanhang, låta eleverna vara med i planering och utvärdering, se till att eleverna ska ha valmöjligheter, stimulera till kreativitet och nyfikenhet, ge eleverna möjlighet att använda digitala verktyg, ge eleven tillfälle att reflektera och ge eleven möjlighet att träna förmågan att självskatta och kamrat bedöma.
Enligt Skolverkets skrivningar om undervisning för hållbar utveckling behöver vi erbjuda eleverna öppna och autentiska möten med naturen, påminna dem om vad de värnar om och utmana dem till omsorg, ansvar, samarbete och politisk handling. De förespråkar en utbildning som ger eleverna redskap att kritiskt skärskåda gamla strukturer men också möjlighet att skapa nya. Undervisningen behöver ge eleverna en tillit till vetenskap och forskning samtidigt som den bjuder in dem till demokratiska samtal om konsekvenserna.
Vi tror det är möjligt att hjälpa våra elever att skaffa sig kunskaper som alla samhällsmedborgare behöver samtidigt som de får vara med skapa nya berättelser om hur världen ska utformas framöver.