3. Skolutveckling, samarbete och planer

3.1 Skolutvecklingsprojekt inom EU, Erasmus +

Åren 2020-2023 har Backatorpsskolan varit koordinator för ett Erasmus+ projekt (KA2) Cooperation for innovation and the exchange of good practices; Education for resilience and sustainability. Projektets mål har varit att engagera forskare, lärare och studenter i att utveckla arbetssättet Storyline som ett verktyg för undervisning och lärande om resiliens och hållbar utveckling. För oss och våra partners från Finland, Norge, Slovenien och Sverige, har det även varit viktigt att knyta an skolan till omvärlden för att hitta fler sätt att tillgodose elevers (människors) behov av meningsfullhet och framtidstro gällande klimatet.Projektet i sin helhet har genererat ett stort skolutvecklingsarbete på vår skola och produktion av flera resurser andra skolor kan ha nytta av som filmer, handledningar och forskning.
Erasmusprojektet med sin gedigna webbresurs; https://storyline.education/ utsågs hösten 2023 till Good Practice och nominerades i januari 2024 av Green Contact Point Erasmus+ till att vara ett gott exempel på ett projekt med grönt förhållningssätt till SALTO Green. Projektet blev utvalt att ingå i ett kompendium över goda exempel som är nedladdningsbart med följande länk: Grön hållbarhet | Erasmus+ | Utbyten.se https://www.utbyten.se/program/erasmus/gron-hallbarhet/

Under läsåret 2023/2024 har vi rapporterat, föreläst om projektet och arbetat vidare med resultaten på olika sätt. Vi har visat filmen om Storyline på Backatorpsskolan, berättat om skolans arbete med hållbar utveckling och visat Min hållbarhetskompetens i flera sammanhang. Min hållbarhetskompetens togs fram inom projektet och är ett stöd för planering som för formativ bedömning av undervisning för resiliens och hållbarhet, utifrån EU,s ramverk GreenComps 12 kompetenser. Några exempel på läsårets utåtriktade aktiviteter:


  • Skolans vetenskapliga ledare har föreläst på den nationella konferensen i pedagogiskt arbete där nära 100 forskare och doktorander presenterade sin forskning.
  • Skolans utvecklingsledare har deltagit i Skolverkets satsning om att bygga upp en lektionsbank i undervisning i hållbar utveckling. I samband med detta presenterades materialet Min Hållbarhetskompetens.
  • I november deltog utvecklingsledaren i Agenda 2030 i Västs årskonferens “Tillbaka till framtiden” där även Min Hållbarhetskompetens visades upp
  • I juni åkte rektor och lärare till Stockholm och föreläste på det internationella mötet TCA “Green accreditation. Greening your Erasmus plan”.


    3.2 Övrigt samarbete med skolor och organisationer

    Rektor deltar i ett regionalt nätverk för MIK (medie-och informationskunnighet) drivs av Förvaltningen för kulturutveckling och består av cirka 20 olika organisationer i Västra Götaland. Nätverket är ett forum för informations- och erfarenhetsutbyte för medlemmarna och en plattform för samverkan. Elever och lärare har deltagit i ett av nätverkets möten som hölls på skolan hösten 2023. Läs mer om detta i avsnittet Digitalisering.


    Backatorpsskolan är med i Nätverket friskolor på lika villkor och rektor är för närvarande ledamot i dess styrelse. Det är 18 skolor i Göteborgsområdet som är icke vinstdrivande och som samarbetar i olika frågor. Skolledningen har deltagit i ett halvdagsseminarium om självledarskap och indirekt ledarskap.


    Under året har vi bidragit till Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på Göteborgs Universitet. Studenterna som läser både till fritidslärare och lärare har fått handledning av skolans lärare.
    Vi har även haft elever från yrkesgymnasiet, Barn och fritidsprogrammet som har gjort APL hos oss.


    Vi har för en fjärde gång, under tre veckor tagit emot lärarstudent från universitetet i Universität Paderborn Tyskland.


    I stadsdelen Katembe i Moçambiques huvudstad Maputo finns ett mycket speciellt barncenter som vi på Backatorpsskolan stöttar. Skolans elever har även i år bidragit lite extra med överskott av sina intäkter från Basaren och vårruset. Barncentret drivs av Francisco som själv varit gatubarn och nu tillsammans med sina vänner gör ett fantastiskt arbete för att hjälpa fattiga barn att inte hamna i samma situation med tiggeri, våld och kriminalitet. Det unika är att ingen utomstående organisation eller intressent står bakom och kan påverka. Tack vare ekonomiskt stöd från vår skola och andra vänner har de i över 10 år kunnat hjälpa barn och ungdomar att lyckas i skolan och ge dem och deras hem tro på, och förutsättningarna för, en bättre framtid. Francisco har träffat personalen online och rektor besökte centret i oktober.

    Sök på Nova Esperanca - Centro da Crianca så hittar du bilder på deras facebooksida.



    3.3 Skolans planer

    Under åren 2014-2022 har vi arbetat fram egna planer som ger vägledning för personalen gällande några områden som vi anser är särskilt viktiga på Backatorpsskolan. All pedagogisk personal är förtrogen med planerna eftersom de används vid planering samt att de årligen följs upp.


    Planen för läslust och skolbibliotek ger vägledning för Backatorpsskolans undervisande lärare i arbetet med läslust både i undervisningen och i skolbiblioteket. Under många år har vi utvecklat skolbiblioteksverksamheten till en mycket god kvalitetsnivå även i nationell jämförelse. Skolbiblioteket har ett rikt utbud av både skönlitteratur och facklitteratur. För att främja läsutvecklingen på skolan har vi sedan ett antal år tillbaka haft en heltidsanställd lärare som skolbibliotekarie. Från och med läsåret 22/23 är tjänsten delad på två, Sabina Ögren och förstelärare Nea Eliasson.


    Planen för utomhuspedagogik är en viktig pusselbit för skolans ansvar för att eleverna efter genomgången grundskola har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling samt kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället. Vi har arbetat med utomhuspedagogik i många år och är mycket stolta över det vi gör. Vi ser utomhuspedagogik som ett lärande i växelspel mellan upplevelse och reflektion grundat på konkreta erfarenheter i verkliga situationer i utomhusmiljö. Enkelt uttryckt; Gör det med kroppen så sitter det i knoppen. Det ger eleverna chans att träna sin motoriska förmåga och underlättar kopplingen mellan teori och praktik. Skolan ligger naturskönt och skogen med våra uteklassrum är ett naturligt område att vara i för elever och personal. Alla elever på Backatorpsskolan har tillgång till skolans fantastiska utomhusmiljö som en viktig del och en bas för sitt lärande. I planen beskrivs arbetet för varje årskurs. Samarbetsformerna och arbetssätt kan se olika ut i de olika grupperna. Lekfullhet och upptäckarglädje präglar verksamheten. För att främja utomhuspedagogiken har vi sedan ett antal år tillbaka en utomhuspedagogisk resurs på heltid under skoltid. Det är fritidsledare Johan Byström och från och med läsåret 22/23 ytterligare en fritidspedagog som har stor kompetens i området. Det är Arvid Enemar.


    Backatorpsskolans plan mot diskriminering och kränkande behandling ger vägledning åt skolans förebyggande arbete med att främja barns och elevers rättigheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder och att förebygga och förhindra trakasserier och annan kränkande behandling. Arbetet med likabehandling och skolans värdegrund är ett prioriterat och återkommande utvecklingsområde för alla på skolan. Våra insatser ska stärka samverkan mellan hem och skola, mellan samtliga elever och vuxna på skolan. Allt för att belysa vikten av våra likheter och olikheter, öka förståelsen och toleransen samt förstå hur det kan berika oss. I arbetet med likabehandlingsplanen engageras AMOR som står för AntiMObbningsRåd och består av en pedagog från vardera arbetslag på skolan samt kurator Karin Sörstedt Forsell.


    Elevhälsoplanen beskriver hur skolan arbetar hälsofrämjande, förebyggande och utredande. Målsättningen för skolans elevhälsoteam (EHT) är att i samarbete med skolans övriga personal och i samverkan med hemmen skapa förutsättningar för alla elever att utvecklas utifrån sina förutsättningar. EHT arbetar för att alla elever skall må bra och få den hjälp de behöver. I enlighet med skollagen ska skolans personal kontakta EHT om det finns något som kan utgöra ett hinder för inlärning och som läraren eller arbetslaget inte själva kan lösa. Det kan finnas funderingar kring ett barns sociala hälsa, fysiskt och/eller psykiskt mående. Vårdnadshavare har av samma anledningar möjlighet att ta kontakt med EHT angående sina barn. Vi är en friskola men arbetar i enlighet med Göteborgs Stads mål och riktlinjer för den samlade elevhälsan.


    Planen för hot och våld utgör ett praktiskt verktyg för att hantera akut uppkomna situationer där hot och/eller våld förekommer i våra verksamheter som utgörs av grundskola, förskoleklass och fritidshem. Ytterst syftar handlingsplanen till att skapa trygghet för personal, elever och chefer vid hanteringen av en hotfull eller våldsam situation. Under läsåret 22/23 har personalen fått information om PDV (pågående dödligt våld) och skolledningen deltar i kommunens utbildning i augusti 2023.